The Professional Competencies of Graduates of the Degree in Tourism

Authors

Keywords:

Professional competences, Higher education, Graduates, Tourism, Level of achievement

Abstract

The objective of this research was to assess the formation of the profes- sional competences of the graduates of the degree in tourism of the Ins- tituto Politecnico Nacional. The type of study that was used was a quan- titative methodology with a descriptive scope. The instrument used was a questionnaire based on a Likert scale and the sample consisted of 142

participants. The main results were that the graduates have a consoli- dated level of achievement in the administrative procedures, marketing, problem solving and decision making, tourist planning, principles of tourism, financial management, teamwork, cultural and natural herita- ge as well as customer orientation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosa María Rivas García, National Polytechnic Institute

Profesora-investigadora del Instituto Politécnico Nacional, Escuela Superior de Turismo

Edgar Oliver Cardoso Espinosa, National Polytechnic Institute

Profesor-investigador del Instituto Politécnico Nacional, Escuela Superior de Comercio y Admi- nistración.

Jésica Alhelí Cortés Ruiz, National Polytechnic Institute

Profesora-investigadora del Instituto Politécnico Nacional, Escuela Superior de Comercio y Administración.

References

Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación (ANECA, 2004). Libro Blanco. Título de Grado en Turismo. Madrid: Agencia Nacional de Evaluación de la Calidad y Acreditación. Recuperado de: http://www.aneca.es/var/media/359791/libroblanco_turismo_03.pdf

Almerich, G., Suárez, J., Díaz, I. y Orellana, N. (2020). Estructura de las competencias del siglo XXI en los estudiantes del ámbito educativo. Factores personales influyentes. Educación XX1, 23(1), 45-74. https://doi.org/10.5944/educXX1.23853

Andrades, L. y Dimanche, F. (2019). Destination competitiveness in Rusia: tourism professionals’ skills and competences. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 31(2), 910-930. https://doi.org/10.1108/IJCHM-11-2017-0769

Annaraud, K. (2006). A comparison of skills necessary for successful careers for American and Russian hospitality students upon graduation. Journal of Hospitality & Tourism Education, 18(4), 33–44. https://doi.org/10.1080/10963758.2006.10696873

Avcikurt, C., Alper, B. y Geyik, S. (2009). Education and training of tourist guides in Turkey. Management and Education, 5(1), 115-125.

Benítez, N., Rosero, J. & Tapia, A. (2013). Las competencias profesionales de la carrera de turismo de la UTN en el nuevo contexto de desarrollo de la zona I del Ecuador. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo, 9(2), 127-150.

Boullón, R., Molina, S. y Rodríguez, M. (2006). Un Nuevo Tiempo Libre. México: Trillas.

Burkart, A. y Medlik, S. (1981). Tourism: past, present and future. EUA: Heinemann.

Busby, G. y Huang, R. (2012). Integration, intermediation and tourism higher education: conceptual understanding in the curriculum. Tourism Management, 33, 108-115.

Cabero, J., Llorente, M. y Puentes, Á. (2010). La satisfacción de los estudiantes en red en la formación semipresencial. Comunicación, XVIII(35), 149 – 157. https://doi.org/10.3916/ C35-2010-03-08

Cea, M. (1999). Metodología cuantitativa: estrategias y técnicas de investigación social. Madrid: Síntesis Educación.

Cheung C., Law, R. y He, K. (2010). Essential hotel managerial competencies for graduate students. Journal of Hospitality & Tourism Education, 22(4), 25-32. http://dx.doi.org/10. 1080/10963758.2010.10696989

Damm, L. (1998). Educación profesional en turismo. Gestión Turística, 3, 23-27.

Domínguez, G. y Fornells, A. (2020). Learning framework for the development of key skills in the hospitality industry.

International Journal of Hospitality and Tourism Studies (IJHTS), 1(2), 127-139. https://doi.org/10.31559/IJHTS2020.1.2.6

Echeita, G. (2020). La pandemia del Covid-19. ¿Una oportunidad para pensar en cómo hacer más inclusivos nuestros sistemas educativos? Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(1), 7-16. https://revistas.uam.es/riejs/article/view/12152

Espinosa, M. (2018). Tendencias recientes de la vinculación universitaria con el entorno. Desafíos relacionados con una pertinencia social integral. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9(26), 110-129. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.26.299

Esteban-Guitart, M., Monreal-Bosch, P., Palma, M. y González-Ceballos, I. (2020). Sustaining Students’ Identities within the Context of Participatory Culture. Designing, Implementing and Evaluating an Interactive Learning Activity. Sustainability, 12(12), 4870. https://doi.org/10.3390/su12124870

Estévez, E. (2009). La evaluación en las instituciones de educación superior en Sonora. Diagnóstico y propuesta de innovación. México: Universidad de Sonora.

Freire, M., Núñez, M., Teijerio, M. y Pais, C. (2018). Evolución de la rentabilidad de la educación superior en Panamá. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 9(24), 17-41. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2018.24.263

Goh, E. y Scerri, M. (2016). “I study accounting because I have to”: An exploratory study of hospitality students’ attitudes toward accounting education. Journal of Hospitality & Tourism Education, 28(2), 85–94. https://doi.org/10.1080/10963758.2016.1163498

Gómez, V. (2009). Desempeño laboral del licenciado en turismo de la Universidad de Oriente, según la opinión del sector empresarial turístico privado de la Isla de Margarita, Estado Nueva Esparta. Gestión Turística, 11, 41-68. Recuperado de: https://dialnet.unirioja. es/servlet/articulo?codigo=3284367

Gómez, S. (2010). La experiencia de un diseño curricular en turismo basado en un modelo por competencias profesionales. Estudios y perspectivas en turismo, 19(1), 139-156.

González, F., Tamayo, A. y Vargas, E. (2019). Aportaciones para un estado de la cuestión sobre pertinencia en la formación profesional turística. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 10(27), 195-215. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2019.27.349

Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2010). Metodología de la investigación. México: Mc Graw Hill.

Hunziker, W. y Krapf, K. (1942). Outline of the general theory of tourism. Zurich: Polygraphischer Verlag AG.

Iberico, M. (2017). Formación profesional universitaria en turismo en la región La Libertad Perú y su relación con las necesidades formativas del sector turismo. Turismo y Patrimonio, (8), 115-126. Recuperado de: http://ojs.revistaturismoypatrimonio.com/ index.php/typ/article/view/54

Instituto Nacional de Estadística y Geografía (INEGI, 2019). Sistema de Cuentas Nacionales de México. Cuenta satélite del turismo de México 2016. Recuperado de: https://www.inegi. org.mx/temas/turismosat/

Jiang, L. y Alexakis, G. (2017). Comparing students’ and managers’ perceptions of essential entry-level management competencies in the hospitality industry: An empiral study. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 20, 32-46. http://dx.doi.org/10.1016/j.jhlste.2017.01.001

Le, A., McDonald, C. y Klieve, H. (2018). Hospitality higher education in Vietnam: Voices from stakeholders. Tourism Management Perspectives, 27, 68-82. https://doi.org/10.1016/j.tmp.2018.05.002

Le Boterf, G. (2010). Repenser la compétence. Paris: Editions d’Organisation.

Leong, R. y Kavanagh, M. (2013). A work-integrated learning (WIL) framework to develop graduate skills and attributes in an Australian university’s accounting program. Asia-Paciic Journal of Cooperative Education, 14(1), 1-14.

Lolli, J. (2013). Interpersonal communication skills and the young hospitality leader: Are they prepared? International Journal of Hospitality Management, 32(1), 295–298. http://dx. doi.org/10.1016/j.ijhm.2012.02.010

Loera, V., López, N. y Teja, R. (2020). Habilidades no cognitivas que favorecen el aprovechamiento académico en educación superior. Vinculatégica, 6(2), 1460-1475. Recuperado de: http://www.web.facpya.uanl.mx/vinculategica/Vinculategica6_2/40_Loera_Lopez_Teja.pdf

Lozano, Y., Rosales, A. y Giraldo, J. (2018). Competencias del siglo XXI: ¿Cómo desarrollarlas mediante el uso de videojuegos en un contexto multigrado? Revista Panorama, 22(23), 6-17. https://doi.org/10.15765/pnrm.v12i23.1191

Majó, J. (2005). Competencias o capacidades profesionales que deben aportar las nuevas titulaciones al Sistema Turístico en Armonización de los estudios de Turismo en el Espacio Europeo de la Enseñanza Superior. XL Congreso Nacional e Internacional de Escuelas de Turismo. Valladolid: Universidad Europea Miguel de Cervantes, 61-86.

Mathieson, A. y Wall, G. (1982). Tourism: economic, physical, and social impacts. Canada: Longman.

McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación educativa. Madrid: Pearson Educación.

Medina, A., Domínguez, M. y Medina, M. (2010). Evaluación de las competencias docentes. Revista Innovación Educativa, 10(53), 19 – 41. Recuperado de: https://www.redalyc.org/ pdf/1794/179420770002.pdf

Medina, A., Sánchez, C. y Pérez, N. (2012). Evaluación de las competencias genéricas y profesionales de los estudiantes. Revista Innovación Educativa, 12(58), 133 – 150. Recuperado de: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179424061008

Molina, S. (1991). Conceptualización del Turismo. México: Limusa.

Münch, L. y Ángeles, E. (2007). Métodos y técnicas de investigación. México: Trillas

Mungaray, A., Ocegueda, M., Moctezuma, P. y Ocegueda, J. (2016). La calidad de las universidades públicas estatales de México después de 13 años de subsidios extraordinarios. Revista de la Educación Superior, 45(177), 67-93.

Nguyen, P. y Robinson, A. (2010). Managing continuous improvement in Vietnam: Unique challenges and approaches to overcome them. Quality Management Journal, 17(2), 27– 41. https://doi.org/10.1080/10686967.2010.11918268

Nguyen, H. y Chaisawat, M. (2011). The current situation and future development of hospitality and tourism higher education in Vietnam. Journal of Tourism, Hospitality & Culinary Arts, 3(2), 57–67.

Norton, A. (2014). Mapping Australian higher education 2014–15. Australia: Grattan Institute. Organización Mundial del Turismo (OMT, 1997). Introducción a Tedqual, una metodología para la calidad en Educación y Formación Turísticas. Madrid: OMT.

Organización Mundial del Turismo (OMT-UNWTO, 2019). Panorama OMT del turismo internacional. Madrid: OMT. Recuperado de: https://www.e-unwto.org/doi/ pdf/10.18111/9789284421237

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (UNESCO, 1998). La educación superior en el siglo XXI. Visión y Acción. Recuperado de: http:// www.unesco.org/education/educprog/wche/declaration_spa.htm

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OECD, 2000). Education at a Glance 2000. OECD Indicators.

Estados Unidos: OECD. Recuperado de: http://www. oecd-ilibrary.org/education/education-at-a-glance-2000_eag-2000-en

Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económico (OECD, 2015). OECD skills outlook 2015: Youth, skills and employability. Paris: OECD Publishing.

Orozco, L., Ybarra, J. y Romero, D. (2019). Competencias en la práctica del psicólogo clínico en Tamaulipas. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la Unidad Académica de Ciencias Jurídicas y Sociales, 10(2), 145-155. DOI: 10.29059/rpcc.20190602-96

Ortiz, M. y Coromina, L. (2021). Effect of COVID-19 pandemic on perceptions and career goals of undergraduate tourism students in Ecuador. Revista Ciencia UNEMI, 14(37), 15-28. https://doi.org/10.29076/issn.2528-7737vol14iss37.2021pp15-28p

Peñaloza, L., Medina, J., Herrera, A. y Vargas, R. (2011). La profesión turística: ejes de explicación en su relación con la formación académica. Revista de la Educación Superior, 40(160), 95-118. Recuperado de: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-27602011000400005&lng=es&tlng=es

Pop, C. y Khampirat, B. (2019). Self-assessment instrument to measure the competencies of Namibian graduates: Testing of validity and reliability. Studies in Educational Evaluation, 60, 130-139. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.12.004

Quintana, I. y Calvet, A. (2012). Current situation and future challenges of PhD studies in Sub-Saharan Africa. African-Spanish Higher Education Platform, ES: Catalan Association of Public Universities (ACUP).

Ramos, E. y Levi, G. (2010). Evaluación de competencias en matemáticas aplicadas a las ciencias sociales del curso de acceso para mayores de 25 años. Ponencia presentada en las III Jornadas de Investigación en Innovación Docente en la UNED, marzo 15 – 17, en Costa Rica.

Reilly, P. (2018). Building customer centricity in the hospitality sector: the role of talent management. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 10(1), 42–56. https://doi. org/10.1108/WHATT-10-2017-0068

Rekalde, I. y García, J. (2015). El aprendizaje basado en proyectos: un constante desafío. Innovación Educativa, 25(25), 219-234. https://doi.org/10.15304/ie.25.2304

Rodríguez, J., Alonso, M., Rubio, L. y Celemín, M. (2013). Are university tourism programs preparing the professionals the tourist industry needs? A longitudinal study. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 12(1), 25-35. http://dx.doi.org/10.1016/j.jhlste.2012.10.002

Ruetzler, T., Baker, W., Taylor, J. y Allen, B. (2014). Perceptions of technical skills required successful management in the hospitality industry: An exploratory study using conjoint analysis. International Journal of Hospitality Management, 39, 157-164. http:// dx.doi.org/10.1016/j.ijhm.2014.02.012

Salcedo, B. y López, J. (2021). Implementación de la educación virtual en tiempos de COVID-19 en la Facultad de Música de la UANL. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo (RIDE), 12(23), 1-29. https://doi.org/10.23913/ride. v12i23.995

Shum, C., Gatling, A. y Shoemaker, S. (2018). A model of hospitality leadership competency for frontline and director-level managers: Which competencies matter more? International Journal of Hospitality Management, 74, 57-66. https://doi.org/10.1016/j. ijhm.2018.03.002

Sisson, L. y Adams, A. (2013). Essential Hospitality Management Competencies: The Importance of Soft Skills. Journal of Hospitality & Tourism Education, 25(3), 131-145. https:// doi.org/10.1080/10963758.2013.826975

Solnet, D., Subramony, M., Ford, R., Golubovskaya, M., Kang, H. y Hancer, M. (2019). Leveraging human touch in service interactions: lessons from hospitality. Journal of Service Management, 30(3), 392–409. https://doi.org/10.1108/JOSM-12-2018-0380

Suh, W., Shin, 2012 Suh, E., West, J. y Shin, J. (2012). Important competency requirements for managers in the hospitality industry. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 11(2), 101–112. https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2012.02.005

Tejada, F. y Navío, A. (2005). El desarrollo y la gestión de competencias profesionales: una mirada desde la formación. Revista Iberoamericana, 37(2), 1-16. Recuperado de: https:// rieoei.org/RIE/article/view/2719

Tejada, J. y Ruiz, C. (2016). Evaluación de competencias profesionales en educación superior: Retos e implicaciones. Educación XX1, 19(1), 17-37. Recuperado de: http://www.redalyc.org/pdf/706/70643085001.pdf

Testa, M. y Sipe, L. (2012). Service-leadership competencies for hospitality and tourism management. International Journal of Hospitality Management, 31(3), 648-658. https://doi. org/10.1016/j.ijhm.2011.08.009

Tójar, J. y Mena, E. (2015). Desarrollo de la competencia comunicativo – investigativa en la educación superior. Investigación con métodos mixtos y educación por competencias en Perú. En AIDIPE (Ed.), Investigar con y para la sociedad, Vol. 2, (pp. 609 – 616). Cádiz: Bubok Publishing. Recuperado de: http://avanza.uca.es/aidipe2015/libro/volumen2.pdf

Torres, M. (2015). Referentes de formación en educación superior. Área de conocimiento: Turismo. Sophia, 11(2), 185-205. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo. php?script=sci_arttext&pid=S179489322015000200007&lng=en&tlng=es

Trinder, J. (2008). Competency standards – A measure of the quality of a workforce. En J. Jie y K. Cho (Eds.). Paper present at the international archives of the photogrammetry, remote sensing and spatial information sciences, 165-168.

Tseng, H., Yi, X. y Yeh, H. (2019). Learning-related soft skills among online business students in higher education: Grade level and managerial role differences in self-regulation motivation and social skill. Computers in Human Behavior, 95, 179-186. https://doi.org/10.1016/j.chb.2018.11.035

Urciaga, J. y Almendarez, M. (2006). Determinación de los salarios y rendimientos de la escolaridad en la región Mar de Cortés. Revista de la Educación Superior, 35(138), 37-53.

World Tourism Organization (UNWTO, 2013). Annual Report 2012. Madrid: UNWTO. Recuperado de: https://www.e-unwto.org/doi/pdf/10.18111/9789284415373

World Tourism Organization (UNWTO, 2019). Tourism Deinitions. Madrid: UNWTO. https://doi.org/10.18111/9789284420858

Published

2022-01-31

How to Cite

Rivas García, R. M., Cardoso Espinosa, E. O., & Cortés Ruiz, J. A. (2022). The Professional Competencies of Graduates of the Degree in Tourism. Trayectorias Revista De Ciencias Sociales, 24(54), 55–77. Retrieved from https://trayectorias.uanl.mx/index.php/revista/article/view/5